söndag 20 mars 2016

Memoarflik: Malmö FF tog sitt andra cupguld 1946

Det var en högsommardag den 25 augusti 1946. I finalen slog MFF Åtvidabergs IF (hette så då, enligt MFF:aren) med 3-0 inför 15 173 åskådare på Råsunda. 
Europa låg i spillror efter andra världskriget. 
Stor flyktingkris. 
Syrien slapp sina franska bojor och blev ett självständigt land. 
Krig i Iran. 
Nästan på som i dag, med andra ord. 
Själv var jag 14 dagar gammal, när MFF blev svenska cupmästare för andra gången. Det blir 70 år sedan i år. 
Naturligtvis minns jag ingenting av varken den ena eller det andra. 
Jag vet att jag fick ett kärleksfullt omhändertagande i en liten röd stuga i skogen i norra Uppland. 
Utedass. 
Kallt friskt vatten att dricka/matlagning hämtades i en källa bland svamp, kåda, granbarr och kottar. 
Ingen nämnde MFF. 
Ingen i min omgivning visste ens det minsta om fotboll. 
Skogen var det som gällde. 
Min mamma tvättade mina tygblöjor i bäckens rostfärgade vatten. 
Rocknöbäcken. 
Så var mitt liv för snart 70 år sedan. 
En dag kulle jag veta allt om MFF, fast det är en helt annan historia. 
Då hette jag också mycket riktigt Rockbäck. 
Fatta.
FOTNOT. Åtvidabergs IF delades 1935. Då bildades FF. Varför man fortsatte kalla Åtvidabergs FF för IF, finns ingen förklaring till. I dag heter klubben Åtvidabergs FF. 

Inga kommentarer: