tisdag 15 mars 2016

Lundabon Lazslo grep tre tjuvar-inget STRAFF!

Lundabon, Lazslo Halasz, som driver Ryggcentrum i centrala Lund är förbannad. 
Det med all rätt. 
Ännu en gång har en tjuv han gripit gått fri: för några år sedan grep han en cykelvagnstjuv, sedan var det en som krossade familjens ruta en nyårsnatt som han grep och nu den senaste tjuven som jag skrev om på bloggen den 24 februari. 
Det senaste är nog värst av allt. 
Efter en vild jakt genom Lund grep Lazslo tjuven som tagit sig in i Ryggcentrum och stulit dagens kassa.
Det krävs tuffa tag för att fixa det. Sedan kommer då domen eller vad man nu kan kalla det för. Tjuven går fri. 
Så här skriver kammaråklagaren:
Kammaråklagare, Ann-Charlotte Hansson, ger tjuven åtalsunderlåtelse. Vilket är ett ovanlig juridiskt förfaringssätt. 
Det innebär på ren och skär svenska att tjuven slipper straff. Orsaken är att han, tjuven alltså, sedan tidigare dömts för annan brottslighet. 
Förstå att Lazslo är förbannad. Det blir jag också när jag läser kammaråklagarens beslut. Tjuven får så att säga en form av mängd rabatt för att han rånat Lazslos Ryggcentrum. Ja, det låter inte klokt, men är faktiskt sant. 
”Vi har ett rättssystem som har havererat i det här landet”, säger jag till Lazslo Halasz. 
”Ja, jag håller med. Det är en skandal”, svarar han och så suckar vi djupt. 
Ska det behöva vara på detta viset? 
Nej, självklart inte. 
Något i den svenska rättsapparaten har gott fruktansvärt fel.

Inga kommentarer: