torsdag 31 mars 2016

Falska läkare-sjuk humor blir frisk

Uppdrag Granskning har i två program synat läkarrollen i sömmarna. 
Det var inget upplyftande resultat precis. 
Det finns alltså falska läkare inom den svenska sjukvården. 
Läkare som helt enkelt lurat till sig läkarlegitimation av Socialstyrelsen. 
Andra färdiga läkare som inte ens når upp till en sjuksköterskas kunskapsnivå. 
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, är en tandlös tiger som sitter fast i ett regelsystem. 
Frågan jag ställer är alltså berättigad: 
Hur står det till med läkarens hälsa? 
Jag har själv, tyvärr, varit och är en storkonsument av den svenska sjukvården. I snart 65 år. Massor av läkare har tryckt, känt och opererat mig. 
Övervägande delen har varit väldigt bra. 
Några få mindre bra. 
I ett fall röt jag till och bad om att få byta läkare. Han var en katastrof. 
Märker du att din läkare är en humbug. Byt läkare. 
Det gäller patienternas liv och hälsa. 
Jag plockar fram en liten bok från 1960-talet med Don Martins underbara teckningar. Vi minns honom från tidningen, MAD. 
Den sjuka humorns bibel. 
Jag minns så väl teckningen, men kunde väl aldrig tro att den skulle bli verklighet 50 år senare. Klicka på bilden om du vill ha den större. Då går det bättre läsa den vansinniga texten som idag inte är så vansinnig. 
Sjuk humor blir frisk. 
I verkligheten.

Inga kommentarer: