torsdag 25 februari 2016

Integrationen: Lomma Hembageri utmanas med persiskt bröd

Jag sitter här på min kammare och gör absolut noll (0) insats för integrationen i det svenska samhället. 
Bot och bättring. 
Det blev en tur in till Lund och Mormors Bageri vars ägare kommer från Mellanöstern. 
De bakar ett väldigt populärt persiskt bröd som heter, Nane Barbari, men säljs på svenska som sesambröd. Det är gott, långt och platt bröd med två olika sesamkryddor: en vanlig sesam samt en mörkare med löksmak. 
Jag köpte ett bröd med hem till berömda Lomma Hembageri som värnar om den gamla fina svenska bakkulturen. 
Heder. 
Bagaren själv, Per Ståhl (lilla bilden till höger), vände och vred på brödet. 
Kunde Per möjligen börja baka sesambrödet?
För själva bröd integrationen skulle det kunna bli något för Lommas flyktingar och boende att mötas kring. 
Frågan är om Lomma Hembageri vågar anta utmaningen? 
Börja baka Nane Barbari. 
Per såg tveksam ut. 
Jag kände mig nöjd. 
Jag hade i alla fall gjort en insats för integrationen. 
Möjligen tar det stopp redan med brödet.

Inga kommentarer: