tisdag 9 februari 2016

Bloggen avslöjar: Kommunen planerar stor ombyggnad av centrala Lomma

Allting hade varit frid och fröjd, om det inte varit för den där irriterande totempålen i form av gamla Konsumbutiken. 
Jag kan idag avslöja att kommunen nu drar i gång en ny detaljplan. Det blir en rejäl om-och nybyggnation av de centrala delarna av Lomma. (texten fortsätter efter bilden)
Den nya detaljplanen kommer innefatta den gamla delen av kommunhuset, Vårdcentralen, tomten söder om Vårdcentralen, ”kyrktomten” öster om vårdcentralen och gamla Konsumbutiken. 
Det planeras således en rejäl ansiktslyftning av hela området med bostäder, butiker samt en helt ny vårdcentral. Riva den gamla delen av kommunhuset som ersätts av en ny kommunal byggnad. 
Även trafiksituationen och parkeringsmöjligheterna i området ses över. Har trafikplats Ovalen gjort sitt?
”Vi har inlett ett samarbete med det norska bygg-och fastighetsföretaget, Veidekke som nu arbetar på att ta fram ett förslag över hela området,” berättar kommunhövdingen, Anders Berngarn, för mig. 
Det finns bara ett aber: en totempåle mitt i byggköttet. 
Konsumbutiken ägs av Fastighets AB Skånesund (tidigare Öresundslokaler). 
Vill ägarna sälja den i dag tomma lokalen? 
Och till vilket pris? 
”Nja, vi får se”, svarar ägaren, Leif Persson, mig något kryptiskt. 
 "Till rätta kulor är allting till salu," svarar jag i min tur. 
Det mest troliga är att det rör sig om en uppblåsbar totempåle.
BAGERI RÅNAT I LOMMA 
Läs om det på Sydsvenskan.

Inga kommentarer: