fredag 1 januari 2016

Problem på årets första dag: Jag skänkte bort en stjärna

Utan att jag begrep bättre, har jag skaffat mig ett bryderi på årets första dag. Från början lät det som världens finaste present 2016. 
Eftertankens kranka blekhet, har fått mig att grunna över en alls icke så liten fråga: 
Vem äger universum? Finns det någon som äger himlavalets alla oräkneliga stjärnor? I så fall. Vem är det? 
Allt samman började som en kul grej. 
Sent på nyårsaftonen ringde telefonen. Det var en förtjusande dam som önskade ett Gott Nytt År. 
Jag blev så himla (!) glad, att jag skänkte henne en stjärna till höger om Polaris (Polstjärnan). Där borde det finnas en ledig stjärna. 
Damen kvittrade förtjust över den exklusiva gåvan. 
Jag döpte t o m stjärnan till det fornnordiska kvinnonamnet, Boel. Tyckte det passade som hand i handsken. 
Det visade sig att Polstjärnan ingår i stjärnbilden Lilla Björnen. Även kallad Lilla Karlavagnen-se bilden här nedanför. 
Allt således frid och fröjd. Det är inte var dag man kan få skänka bort en stjärna. Nu har det emellertid uppstått ett problem. 
Gjorde jag rätt? 
Kan vem som helst skänka bort en stjärna på himlavalvet? 
Äger NASA alla rättigheter? 
För att få klarhet i frågan, skickade jag över den till altmeister, Ulf R Johansson, som framgångsrikt driver Cassiopeiabloggen-Astronomiska Sällskapet Tycho Brahe. Han om någon borde kunna ge svar på frågan. 
Fram till dess: 
Håll Ut! 
God fortsättning på det nya året.

Inga kommentarer: