söndag 31 januari 2016

Memoarflik: Bert Karlsson-asylkungen

Bert Karlsson. 
Alltid denne Bert Karlsson. 
Första gången jag hörde talas om honom var för 46-47 år sedan. Det totalt okända dansbandet Schytts trummis mamma berättade för mig, att bandet fått kontakt med en obekant figur i Skara.  Mamman städade vår lilla redaktion på Lerums Tidning utanför Göteborg.
”Jag tror han heter Bert Karlsson. Har du hört talas om honom?” 
”Nej, det har jag inte. Vad vill han?” 
”Bli manager eller vad det heter, för bandet. Vet inte om man kan lita på den här Karlsson”, svarade en orolig mamma till Schytts trummis. 
Jag sa lite försiktigt.
"De har väl inget att förlora.  Kör på!"
I Skara hade Bert Karlsson bestämt sig för att lämna köttdiskarna i den lokala handeln. Han skulle erövra Sverige med en gammal indian. 
Bert fixade också så grabbarna fick spela in. Det blev stora framgångar för Schytts. 
Ungefär samtidigt släppte Bert Jigs, ”Hallå du gamle indian”. 
Den blev en braksuccé. 
Bert Karlsson var på banan. 
Snart nog erövrade dansbanden hela Sverige. 
Bert Karlsson blev dansbandskungen. 
Några år in på 1970-talet när allt börjat rulla på i ett vilt tempo, fick jag träffa Bert i Skara. Människan höll 110 km även i kurvorna. Telefonerna ringde, människor sprang ut och in, någon kom med en macka till Bert. 
Jag var mitt i den svenska dansbandsvärldens karusell. Mitt i smeten stod dansbandskungen själv som en general som tog 100 beslut i minuten-en upplevelse att skåda. 
Jag fick till slut samman min splittrade intervju, så det räckte till en artikel i GT. Efter det ringde Bert lite då och då. Alltid nya sensationella dansband på gång. 
Varför han hoppade in i politiken, begrep jag aldrig. 
Såg väl en affärsidé även i det. 
Till tidskriften, i veckans Fokus, säger Mikael Ribbenvik, ställföreträdande generaldirektör på Migrationsverket. 
”Utan privata seriösa entreprenörer som Bert Karlsson skulle vi inte klara oss”. 
Nu är det asylboende som gäller. Bert Karlsson har blivit asylkungen.
Man måste beundra en sådan stark personlighet som Bert Karlsson. Rasande skicklig affärsman är han också. Utom när det gäller gamla badkar, men det ska jag berätta om en annan gång.
Hur orkar människan? 
Det går fortfarande 110 km i kurvorna.

Inga kommentarer: