tisdag 19 januari 2016

Här sitter jag med resterna av svenska folkhemmet i truten

Sossehövdingen, Per-Albin Hansson, byggde det svenska folkhemmet. Så berättar historien det. 
I dag har folkhemmet monterats ner. 
Bit för bit. 
I Lomma driver, Filip Åkerberg, Folketshusföreningen med den äran. Folkets Hus har annars på de flesta platser i landet mött sotdöden. 
För inte tala om landets folkliga parker, Folkets Park. 
Numera står många klassiska parker och ruttnar bort. Det enda som egentligen finns kvar av det svenska folkhemmet är Folktandvården. 
En gång i tiden var det någorlunda billigt att få sig en rotfyllning. I dag har även folkhemmets sista rest ett stenhårt lönsamhetskrav på sig. 
Det är dyrt med gaddar. 
Ja, för oss som har några piggar kvar, vill säga. 
För en enkel person som jag, är det obegripligt, att inte tänderna räknas in i den allmänna sjukvården. 
Fast dina tånaglar gör det. 
Förklara det för mig. 
Om du kan. 
När jag kom ut från folkhemmets sista rest med ömmande trut, sprang jag på en kvittrande glad Lisbeth Andersson som t o m spelat barnteater tillsammans med Eva Rydberg. Hon avslöjar mitt i tandhälsan, att revygruppen Pro-vi-va, ska för första gången ut på en skånsk turné. 
Jag skrev om deras lyckade julshow i Lomma. 
Ett gäng glada friskt (nåja) pensionärer med hyfsade tänder. 
Visst är livet bra härligt. 
Även utan det svenska folkhemmet som egentligen är ett förgånget politiskt slagord. 
Lycka till Pro-vi-va!

Inga kommentarer: