fredag 22 januari 2016

Ebba Witt-Brattström v/s Horace Engdahl: Kulturens kungapar som kraschade

Precis så har jag känt mig, när detta super intellektuella par framträtt i diverse media. 
Oftast, för det mesta, var och en för sig själv. Sällan tillsammans. Endast vid Nobeldansen i så fall. 
Avgrundens folk. 
Där jag själv hör hemma. 
Där de allra flesta av oss räknas in. 
Horace har antytt det själv. 
Avståndet till det vanliga folket var en avgrund. 
Kulturens kungapar. Gifter sig 1989, får barn och så mitt i allt samman kraschar deras äktenskap. 
Det blir knappast någon lätt skilsmässa mellan kulturgiganterna. 
Bodelningsbråk.
Ebba hugger gärna offentligt en kniv i ryggen på Horace. 
Horace har valt att inte kommentera skilsmässan, men i mars släpper han boken, ”Den sista grisen”. 
Vad han nu menar med det? 
Horace har också tagit små trippande steg ner mot avgrundens folk. Numera visar han gärna upp sig i TV. Sugen på att få sina böcker sålda och tjäna en slant. Något som aldrig intresserat honom förr i tiden. 
Äktenskapskrascher kan kosta som sagt var. 
En bok som ska gå hem hos den intellektuella eliten i Svenska Akademien, ska helst inte sälja alls. Vi får väl se hur det går för grisen.
Jag följer med stor spänning kampen mellan dessa två begåvade människorna. 
Hur ska det sluta? 
Tidskriften Fokus som jag fick i dag, gör så gott man kan, för bena upp matchen. Det går så där. 
Fast illustrationen från tidskriften här nedanför är kul. Den tål att skrattas åt. Ända ner i avgrunden.

Inga kommentarer: