fredag 13 november 2015

Kraschad julhandel

Jag bestämde mig för rulla ut i den stressiga julhandeln under torsdag eftermiddag. 
För att bryta min isolerade tillvaro, valde jag alla Lundabors köptempel, NOVA. 
Där är det alltid bök och stök, både med folkhavet inne och bilhavet på den väldiga parkeringen. 
Förra året brände svenskarna 70 miljarder (rekord). 
På mest julklappar. 
70 miljarder!?
I år räknar handeln med nytt rekord. 
Jag rullade i sakta mak in i meckat med min rollator. En entré värdig Harrison Ford i Jakten på den försvunna skatten. 
Köptemplet NOVA visade sig vara tomt på folk. Vart jag mig i världen vände såg jag ingen julklappsligist. Det var en öde plats. 
Inte ens minsta julmusik strålade ut över mig och rollatorn.  
Inte ens en gran syntes till. 
Ingen jul alls!?
Den som råkade dyka upp, var mer intresserad av min rollator än julklappar. Märkligt. Möjligen var jag alldeles för tidigt ute. Ja, så var det nog.
Jag återvände hem till min isolerade tillvaro i Lomma. Satte på mig luvan och skägget. Det fick bli en test av julens näthandeln som också lär slå alla rekord i år. 
Om jag hittar hem igen, kanske det så småningom blir en rapport. 
Till dess: 
HO-HO!

Inga kommentarer: