lördag 3 oktober 2015

"Göran Hägg skrev den märkligaste bok jag aldrig läst"

Författaren, Göran Hägg, har 68 år gammal gått till de sälla jaktmarkerna. Hjärtat satte stopp. 
Han var inte bara en profil i nyhetspanelen i SVT. Retorikexperten Göran Hägg var framförallt en produktiv författare. Möjligen lite egensinnig, men alltid läsvärd. 
Och hörvärd. 
Jag har läst mycket av det han skrev. Däremot inte litteraturbibeln på ca tusen sidor, ”1001 böcker, du måste läsa innan du dör”, som blev en storsäljare. 
Jo, en hel del har jag allt läst, men långt ifrån hela boken. Den passar mig bästa att läsa lite här och där, för det ska ni veta. Boken är som en universitetskurs i litteratur.
Allt från tunga pjäser som Dostojevskij, Proust och Joyce till lättgods som Enid Blytons, ”Fem söker en skatt”. 
Tips. 
Vill du bli en odräglig litterär gigant i din bekantskapskretsen: läs och plugga in Görans ca 1000 sidor innan du dör. 
Jag kommer att sakna Göran Hägg, både i nyhetspanelen och som författare. 
Vila i frid.

Inga kommentarer: