tisdag 6 oktober 2015

Babianlever transplanterad till människa (Mitt Liv del 2)

Jag skrev i går om den väldiga högen med papper som de senaste 20-25 åren legat begravd i vår pinnsoffa i köket. 
Fanns där dolda skatter? 
Ja, det gjorde det, banne mig. 
Jag hade knappt börjat rensa bland bråten, när några unika bilder dök upp: världens första transplantation av en babianlever till en människa. 
Bilderna av denna världsunika xenotransplantation har aldrig tidigare publicerats i Sverige förrän nu. 
Transplantationen genomfördes på University of Pittsburgh Medical Center i Pittsburgh, USA.
Ett amerikansk jättesjukhus med 62 000 anställda i dag (Wiki). 
Hur har då dessa märkliga bilder av en babianlever hamnat i vår pinnsoffa i köket? Ja, du har rätt att bli förundrad.
Under första hälften av 1990-talet tillbringade jag en hel del tid på just detta enorma sjukhus. Min son Johan blev opererad där. Många återbesök. Jag gick mest och skrotade som nyfiken journalist i sjukhuskorridorerna. Lärde känna en hel del personal, inte minst de duktiga läkarna. 
Pittsburgh Medical Center låg också i framkanten när det gällde transplantationer. På något vis kom jag över bilderna. 
"Bra story i min tidning, Kvällsposten", tänkte jag. 
Så blev det inte. 
Föll mellan stolarna ner i kökets statarmöbel,  pinnsoffan.
Av någon outgrundlig anledning begravdes alltså materialet på så vis. 
Kanske lika så bra det. 
Babianen dog naturligtvis. Patienten, en man i 35-års åldern, levde faktiskt närmare två månader med ny lever från en babian, men dog till slut av en kraftig infektion. 
Bortstötning. 
Människans immunförsvar stöter bort främmande organet. 
I dag jobbar kirurgerna mest med grisorgan. Det är en helt annan historia. 
Jag gräver vidare i pinnsoffans hemligheter. 
FOTNOT. Xeno-främmande

Inga kommentarer: