onsdag 23 september 2015

Svenska pin-ups girls viktigare än andra världskriget

När bomberna föll över London, körde den nystartade ungdomstidningen, Rekordmagasinet, ut ett Brittsommarnummer 1943 med lättklädda damer. Kriget var det plötsligt ingen som brydde sig om. 
Nej, det var Sveriges första pinuppor målade vid en liten lägereld som var det vågade numret. Prästerskapet gick naturligtvis i taket. Beredskapssoldaterna i Värmland och Norrland jublade. 
Den påkostade färgbilden med de lättklädda damerna nålades genast upp på tältduken. Tämligen oskyldigt alltsammans. 
Lagbilden på baksidan, IS Halmia, tvärdog. 
Till slut själva grädde på moset. 
Texten längst ner: BILDSIDOR med vackra sommarflickor. 
För 72 år sedan var det här en stor skandal. Lättklädda damer som kunde förvirra våra svenska soldater någonstans i Sverige. Soldater som t o m var gifta eller hade flickvänner där hemma. 
Nej, vet ni vad. 
Att andra världskriget rasade fick man fundera över en annan dag. 
Det var inte alls meningen att jag skulle skriva vad jag nu skrivit. Jag hade tänkt mig en text inför matchen Malmö FF-Falkenberg i kväll. Nog så viktig. 
I bland blir det inte riktigt som man tänkt sig. 
Sveriges första pinuppor mitt i brinnande krig, var så mycket roligare att skriva om. Fast de mer utmanande pin-ups girls hade givetvis de amerikanska soldaterna. 
MFF får vi ta en annan dag. Vad nu det har med saken att göra.

Inga kommentarer: