söndag 27 september 2015

När jag träffade "Mördar-Anders"

Mannen bakom boksuccéerna, Hundraåringen (6 miljoner) och Analfabeten (3 miljoner), Jonas Jonasson, försöker nu sig på triss i succéer med den nya boken, Mördar-Anders och hans vänner (Piratförlaget). 
Jag har läst boken och förvånas. 
Det visar sig nämligen att jag faktiskt träffat Jonas påhittade figur, den läskige Mördar-Anders. I verkligheten, minsann.
Jonas skriver om en kåkfarare som stärkt av både sprit och piller, olyckligtvis råkar ta livet av daga av en och en annan som kommer i hans väg. 
Utan pillren men stärkt med en och annan styrketår, nöjer han sig däremot med möblera om nyllet, krossa knäskålar eller slå av armar och ben på folk med ett brännbollsträ. Mellan varven allt samman på en och samma gång. Det gör i och för sig inte så mycket, eftersom de lemlästade själva är i branschen. 
Mördar-Anders är annars en vänlig själ om inte, ja, ni förstår själva. 
Nu till det som är så märkligt för min egen del som snart blir lika märkvärdigt för din egen del. En gång i mitt oändligt spännande liv, träffade jag Mördar-Anders i verkligheten. Även han tog folk av daga, när han laddat sig med sprit och piller. 
Senaste gången sågade han huvudet av en kompis som trodde han var Mördar-Anders kompis bara för han bjöd honom på just sprit och piller. Sågningen skedde i en lägenhet vid Möllevångstorget i början av 1960-talet. 
En annan gång med endast några liter hemkört i kroppen, slängde han ut sju personer från tredje eller var det fjärde våningen. Det blev ommöblerade nyllen,  arm-och benbrott samt en och annan krossad knäskål. Det finns nämligen mjukare saker att landa på, än en trottoar gjord av granit från Bohuslän.
Det gick lika bra utan brännbollsträ. 
Min Mördar-Anders var som Jonas Mördar-Anders rätt mycket mer än lagom korkad men slängde sig också med bibelcitat utan träffat bokens präst, Johanna Kjellander. 
Jag tror Jonas Jonasson gör om bok bragden. Det blir triss i succéer. Minst 1 miljon sålda Mördar-Anders. 
Min Mördar-Anders slutade som ett mänskligt vrak. Söndervårdad av det svenska fängelsesystemet. 
Läs boken och döm själva.

Inga kommentarer: