onsdag 30 september 2015

SVT och Lennart Hyland: Hela Sverige skramlade mycket bättre för 50 år sedan

Det är inte så att jag precis vill hälla salt i såret. I dag när alla jublar åt att Sverige skramlade in 40 miljoner till flyktinghjälpen i samband med gårdagens storslagna TV-gala, vill jag endast placera ur en tankeställare. 
Den första TV-sända insamlingsgalan gick ut i luften 1965. 
Det var givetvis den numera helt bortglömde Lennart Hyland, han med egen Hörna som ingen längre minns, som kom med uppslaget: en insamlingsgala i Lennarts Hörna som kallades Röda Fjädern. 
Det blev en sensationellt storslagen kväll i tjock-TV. Lennart Hyland var i högform. Dåtidens artister stod som i dag som spön i backen. 
Jag minns det tydligt. Tyvärr har jag inte kvar min röda fjäder som delades ut, till folk som skänkte pengar.  
Kampanjen Röda Fjädern med Lennart som primus motor drog in 13 miljoner kronor. En fantastisk siffra 1965. Pengarna gick till Lions, där för övrigt även Lennart Hyland var medlem. Vilket man naturligtvis kan ha synpunkter på.
Gårdagens gala drog i sin tur in 40 miljoner kronor. 
Då var jag så listig att jag gick in på Statistiska Centralbyråns prisomräknare. 13 miljoner kronor blir i dagens penningvärde nämligen hela 121 991 786, 45 kronor. Förändringen 838, 40 procent. 
Man kan faktiskt säga att Lennart Hyland drog in närmare 82 miljoner mer än vad TV-galan i går lyckades åstadkomma. Trots all modern teknik som finns i dag. 
Rätt ska vara rätt. 
På ett ungefär, i alla fall. 
FOTNOT. Senare under denna dag kom tittarsiffrorna för gårdagens Gala-skrammel i SVT 1. I snitt sågs galan av 1 161 000 tv-tittare. Dessutom sändes den av en lång rad mediesajter under kvällen. Maratonsändning pågick från 19 till nära halv tolv. 
Hylands Hörna sågs på sin tid av mer än halva svenska befolkningen. Sändes i regel från kl. 21.00 med öppen sluttid. Klockan närmade sig ofta 24.00 innan Hyland och svenska folket lallade sig i säng.

Inga kommentarer: