fredag 18 september 2015

Hela Lomma stickar

Hela Lomma stickar. 
Tänk om det var så. Det skulle nämligen behövas. 
Lomma Events stickprojekt med stickande damer behöver all hjälp de kan få. 
Marie Nilsson jobbar stenhårt på projektet: 
sticka 3082 meter halsdukar mellan skyltarna Lomma-Bjärred. ”183 meter har vi fått in, sedan projektet startades i påskas, berättar Marie Nilsson för mig. 
Det är faktiskt en spottstyver i sammanhanget. Med den farten skulle det ta över 9 år att nå skylten i Bjärred. 
Ja, hela Lomma måste faktiskt sätta i gång och sticka halsdukar. 
Inte nog med det. 
Om man ska man slå det svenska halsduksrekordet på hela 7631 meter från 2009 som Tolfta församling i norra Uppland innehar, får man allt ligga i. 
Tolfta församling? 
Jag härstammar faktiskt från Rocknö (Rockbäck kommer därifrån) som ligger knappt en kilometer från klockstapeln i Tolfta-se liten bild. 
Men tro inte jag är en fena på att sticka för det. 
Jag är man, sedan får geniet Ebba Witt-Brattström säga vad hon vill. Sticker mig mest i kranen den stora.
”Jag vet inga män i Lomma som stickar halsdukar”, fortsätter Marie Nilsson. 
Nej, inte ens bossen för Lomma Event, Jöran Lindkvist, kan dra en avig eller rät. 
Jag får nog koppla in min svägerska på projektet. 
Hon har raketbränsle i sina stickor. 
FOTNOT. Länken till stickprojektet HÄR!

Inga kommentarer: