lördag 5 september 2015

Den döda flyktingpojken Alan-kunde varit Maadai

Bilderna som har upprört en hel värld. Den lilla gossens liv på flykt slutade med att Alan Kurdi, 3 år, spolades upp på en strand. 
Död. 
Historien om gossen, sliter mig nästan i stycken. 
Tappar fokus på min egen bekväma tillvaro. 
Tankar. 
Nakna som de vassa eggen. 
Försöker finna svar på gåtan: varför? 
Kommer fram till att Ryssland måste stoppa vapenleveransen till Syriens Assad. Mannen som startade ett inbördeskrig i sitt eget land. Det måste till en politisk lösning. 
Krig har aldrig löst några problem, utan endast gett mänskligheten ond bråd död och omänskliga grymheter. 
I onsdags skrev jag på bloggen-skrålla en bit ner-om Maadai. Den lilla flickan som framträdde i min nattliga mardröm. Endast några månader yngre än Alan. Maadai lämnades ensam i världen på ett rostigt hett biltak i ett flyktingläger. 
Efter det rullades de gripande bilderna på en död Alan på en strand i Medelhavet ut över världen.
Det kunde lika så gärna varit Maadai som låg där. 
Död i solen. 
Ett högst egendomligt sammanträffande.
I dag vill jag krama mina barn och barnbarn. 
Hustrun har jag redan kramat.

Inga kommentarer: