måndag 31 augusti 2015

Genomskinliga nyheter

Konsten att se genom en nyhet. 
Går det verkligen för sig? 
Visst går det. Om man har ett tränat öga för saken. 
Själv försöker jag alltid göra nyheterna genomskinliga. Se vidare bakom nyheten. Allt för att få ett bredare perspektiv. 
I dag körde tex Rapport ut en nyhet om att regeringen satsar 400 miljoner kronor på förlossningsvården. Det är naturligtvis jättebra. Alldeles utmärkt. 
Grejen var den att en gravid kvinna skulle få epiduralbedövning i samband med förlossningen. Det är den effektivaste bedövningsmetoden i samband med en förlossning. 
Något gick fel. 
Sedan gick det som det gick. 
Åt skogen. 
Epiduralbedövning används inte enbart vid förlossningar. Det finns många andra sjukdomar i den nedre delen av kroppen, som rygg-,höft-, samt andra sjukdomar i underkroppen. En av poängerna med bedövningen, är att patienten återhämtar sig avsevärt fortare efter operationen, än om man sövs ner med diverse narkospreparat. Risken för kaskadkräkningar minimeras osv. 
En nackdel är faran när bedövningen ska läggas. Det är av största vikt att narkosläkaren träffar rätt i ryggmärgen, så nerverna som strålar ut blir bedövade. 
Jag har själv fått epiduralbedövning, t o m ett flertal gånger. 
Jag gillar det inte alls. 
En gång gick det åt helvete. Fick en vansinnig huvudvärk efter operationen och fick ligga tippad i sjukhussängen under ett par dygn: huvudet mot golvet och benen rakt upp i luften. Jobbigt är bara förnamnet. 
Därför led jag med kvinnan i Rapports nyhetsinslag som blev så genomskinligt för min egen  del. Fast denna gången var det lätt att se förlängningen av nyheten.

Inga kommentarer: