måndag 3 augusti 2015

Död svensk skribent kapad på Facebook

Det här poppade upp på min tidslinje på Facebook för en tid sedan. En av mina vänner, Ingmar Norlèn, hade gjort delningen av ett företag som kallar sig rbfashion-sweden.top. Företaget gjorde bl. a. reklam för solglasögon. 
Det var 43 personer som tryckt in hela sju gilla-hjärtan. En av dessa skulle vara jag, vilket jag aldrig hade gjort. 
Problemet är att Ingmar Norlèn hastigt avled efter en stroke i början av 2014. Min vän är tyvärr död sedan länge. 
Någon hade alltså kapat hans Facebook-konto. 
Osmakligt? 
Ja, i allra högsta grad. Jag blev, minst sagt omskakad. (texten fortsätter efter bilden)
Ingmar var en flyhänt journalist som bodde i Arvika. Han skrev också böcker. Inte minst den uppmärksammade boken om galningen Johnny Bode. 
På bloggen skrev jag flera gånger om Ingmars bravader. Inte så konstigt. Vi hade kontinuerlig kontakt med varandra. 
En gång i tiden intervjuade han t o m rocklegenden Bill Haley-se bilden här ovanför. 
Och nu detta. 
Vi 43 av hans vänner utnyttjades på det allra grövsta vis. 
Jag kollade upp företaget. Det fanns naturligtvis inte. 
Vi anmälde tilltaget till Facebook. 
Vad jag förstår är vår döde vän numera bortplockad från denna sociala nätverkstjänst. Ordet ruggigt räcker inte till. 
Den 24 juli 2013 trädde Ingmar fram på min blogg och berättade om sina böcker, biografier om bl.a Calle Jularbo och Bertil Boo. 
Ingmar Norlèn var då en i alla högsta grad levande människa.

Inga kommentarer: