fredag 14 augusti 2015

Barnens toppnyhet: Prinsessan Estelle på rymmen

Varje sommar drabbas media av nyhetstorka. I augusti blir det också en och annan rötmånadsstory. 
Jag har till min förvåning kunnat konstatera att fiiina Rapport leder just den ligan komfortabelt. 
När jag då bad barnen i min närhet skissa på en toppnyhet i sommartorkan, ramlade det ut en riktigt kioskvältare som vi säger i branschen: 
”Prinsessan Estelle har rymt. Hela kungafamiljen och jätte många andra letar. Polisen är jätte orolig.
 -Hon har varit borta i 2 dagar, säger Helen Berg”. 
Om det hade varit sant, hade både Aftonbladet och Expressen slagit knut på sig själva. Ja, jag tror även att fiiina Rapport slängt ut sina rötmånadsstories och satsat för kung och fosterland som aldrig förr. 
Tala om jättenyhet. 
Med andra ord en riktig kioskvältare i sommartorkan. 
Tack och lov är allt ett spetsat påhitt i sagans form. 
Prinsessan Estelle har inte rymt. 
Ett kreativt tänkande som jag tycker inte minst fiiina Rapport saknat i sommar. 
Det finns inte ens någon bland de kungliga pressinformatörerna i verkligheten som heter Helen Berg. 
Barnens gränslösa nyhetsvärld är bäst i sagans form. 
FOTNOT. Foto: Kate Gabor, Kungahuset.se (prinsessan Estelle) Foto: Gomer Swahn, Kungahuset.se (Drottningholms slott)

Inga kommentarer: