onsdag 8 juli 2015

Spännande gamla tider: Lommagubben nu i flytande form

Det är få saker här i livet som är så spännande som ett riktigt gammaldags hantverk. Ni vet på den tiden man fick handsmida sin egen spik, koka sitt brännvin, skjuta en älg så familjen fick mat eller safta och sylta skogens alla bär. 
Det var tider det. 
Ingen fick någonsin salmonella av barkbrödet. 
I familjen Rockbäck vårdar vi traditionerna som gav våra förfäder en sådan frid i sinnet. 
Det återstår bara köpa in en fjällko som betar av Täppans gräs. 
Grannen Benny är en fena på mjölka. (texten fortsätter efter bilden)
Spännande gamla tider var det redan i går här på bloggen. 
Hustrun rensade över 30 liter jordgubbar. 
Safta och sylta. 
Jag kramade gubbarna så jag fick ”jordgubbearm”. 
I natt fick hela härligheten stå och dra i hinkarna. 
I dag tappades den röda tjockflytande röran upp, för att silas. 
I all stillhet som en bäck i skogen, rann det som ska bli saft ner i spannen: en riktig f d mjölkhink från 1950-talets bonde hem. 
Köket fylldes av jordgubbens alla underbara aromer. 
Jag blev så tagen av spännande gamla tider, att jag satte mig på utdragssoffans lock och jojkade. 
Kattens jamande, stod grannfrun Boel för. 
Spännande safta sylta följer. 
Missa inte det.
Mer spännande än alla Camilla Läckbergs böcker. 

Inga kommentarer: