fredag 24 juli 2015

Lommasonen Anton: Nyhetsankare i STV

Det här är Anton Gymark, 30 år i höst. Han är både reporter och nyhetsankare på SVT Nyheter Skåne, f d Sydnytt. 
Ni har säkert sett honom i rutan. 
Elegant leder han oss genom den lokala nyhetsdjungeln. 
Anton växte upp i Lomma: gick i Pilängskolan, spelade fotboll för GIF Nike, lekte med ord, rappade och byggde en studio i en gammal ABF-lokal i centrala Lomma. 
Anton lever just nu sin dröm. 
”Visst är det så. Lite grann min dröm”, säger han till mig om sin tunga roll i nyhetsfloran. (texten fortsätter efter bilden)
Det finns även en annan sida av saken. 
Under flera år på 2000-talet jobbade Anton som vårdpersonal i Lommas hemtjänst. Det var där jag lärde känna Anton. 
Han såg till att min gamla mamma (till höger under sin krafts dagar), fick ett bra leverne under sin sista tid i livet. 
Hon var stormande förtjust i Anton. 
Den blivande nyhetsankaren visade stor empati, kryddad med extra omsorg. Gav de gamla ett kärleksfullt bemötande. 
Anton Gymark förgyllde helt enkelt hemtjänsten i byn. Snacka om att min mamma gillade honom. (texten fortsätter efter bilden)
Trist att min mamma inte lever i dag. 
Hon om någon skulle varit stolt över Anton Gymark på SVT Nyheter Skåne, f d Sydnytt. Själv blir jag alldeles varm i sinnet, när jag ser Lommasonen i TV. 
Han har framtiden för sig. 
Nästa Rapport? 
”Vi får väl se hur det slutar”, säger Anton med ett snett leende. Precis det leendet som min mamma älskade. 
Bra jobbat, Anton. 
FOTNOT. Bilderna-utom min mamma-skärmdumpningar från SVT.

Inga kommentarer: