söndag 12 juli 2015

Spåkärring i Lomma: Tippade rätt sommarväder i mars

En Sibylla, spådam, spåkvinna eller spåkärring. 
Den mörka hemligheten med att kunna se in i framtiden har många namn. 
Själv har jag aldrig trott på på den här mystiken. Rena rama hokus pokus filiokus. Nu har jag emellertid blivit fundersam. 
Det visar sig att hustrun redan den 28 mars i år här på bloggen spådde rätt sommarväder för stora delar av Sverige. 
Ni vet den där typiska svenska sommaren med omväxlande sol och så då regn. Mellan varven stup i kvarten. 
Alltså en regnsommar som vi nu också fått tampas med. 
Så här gick det till. (upplösningen kommer efter bilden, här nedanför)
Jag skrev den 28 mars, att i natt blir det sommar. Svea Rike gick in i sommartid. 
Plötsligt dök hustrun upp och sa: 
”Det blir en regnig sommar i år.” 
”Regnig sommar?” 
"Ja, skatorna bygger högt upp i trädet i vår. Ska sommaren bli fin bygger de längre ner sitt bo. Högt upp är tecken på en regnig sommar” 
Så tog vi bilden av den stora nakna lönnen utanför Täppan. I toppen höll en skata på och byggde sig ett bo. 
”Trams”, tänkte jag, men höll snattran. 
Nu har vi snart avverkat halva juli. 
Banne mig om inte hustrun får rätt med sin spådom. 
Jag är gift med en spåkärring. 
Det trodde jag aldrig. Väldigt kul, faktiskt. 
Se bildbeviset: skatan i topp=en regnig sommar.

Inga kommentarer: