söndag 21 juni 2015

Kungligt pop-i-lopp i bröllopstårtan

Den där märkvärdiga kungliga bröllopstårtan har suttit som en midsommarstång i mitt huvud. 
En sådan konstnärligt utspridd bröllopstårta har sällan skådats. 
Det är en sida av saken. 
Den andra är märkligheten med prinsens order till konditorerna. 
”Stoppa in mitt favoritgodis, Pop Rocks, i tårtan. Det kommer att poppa i truten på både grevinnor, baroner och andra av kunglig börd. En kul överraskning”, sa alltså en flinande prins Carl Philip. 
Pop Rocks? 
Nu blev jag nyfiken på riktigt. 
Vad är det för godis? 
Det kan bero på min obildade ådra i godisbranschen. 
I stället fick det bli startskottet för undersökande journalistik. 
Jag sände ut min personal med Mimmi Pigg i spetsen. 
Ordern tydlig. Alla godishyllor i Ankeborg undersökas med lupp. 
Musse Pigg själv fastnade bland lakrits-och hallonbåtarna. 
Mimmi kom till slut hem med något som heter ”Bubbly Caramel”. 
Det lät lovande. 
Den väl slutna förpackningen öppnades av Plutos ivrigt slitande. Jodå, där fanns fullt med chokladbubblor. 
Även Joakim von Anka tittade in. Ankeborgs adel borde givetvis finnas på plats, vid detta högtidliga tillfälle. 
Vi tuggade och smackade. 
Ankeborg Posten ringde och var ivriga. 
” Poppade det och smällde i truten”? 
”Tyvärr, det blev mest chokladsörja. Inte det minsta Pop Rocks i gommen”. 
”Det var nog fel sorts Pop Rocks", sa Kalle Anka som kom hem efter en fisketur. 
Se där-ett riktigt undersökande reportage som gick på djupet. 
”Vi skriver ändå”, svarade AP. 
Ja, så gjorde vi det.
"Blåsta på den kungliga tårtan" 

Inga kommentarer: