tisdag 5 maj 2015

Total lycka

”Lyckan kommer, lyckan går. Lycklig den som lyckan får.” 
En ramsa som jag läste som liten rar Gosse. 
Mer än 60 år senare läste jag i dag åter detta klassiska barnrim. 
Tro nu inte det var lätt att hamna i denna sällhet. 
För en tid sedan testade min lungfunktion. Den var usel. Endast 52 procent fanns kvar av mina lungor. 
Det fick bli röntgen. 
Oro. 
Har man en gång i tiden överlevt en komplicerad njurcanceroperation, kan man tänka sig det värsta scenariot. 
Jag kände mig inte död, men nästan. 
Nu väntade jag på det tunga beskedet. 
Ännu större oro. 
Doktorn lovade ringa mig. Ge svaret på lungröntgen. Till slut orkade jag inte vänta längre. 
I morse ringde jag själv. Fick tala med Åsa, en sjuksköterska. Denna underbara människa lovade fixa biffen. 
En halv timme senare ringde hon med beskedet: 
”Lungorna är helt bra. De säckade samman efter ditt tuffa år. Nu kommer de att återhämta sig fullt ut.” 
”Jag älskar dig, Åsa”, skrek jag rakt ut av glädje.
Klockan exakt 09.50.
”Lyckan kommer, lyckan går. Lycklig den som lyckan får.” 
I dag blev lyckan min. 
Gud som haver, så lycklig jag är. 
Svårare än så här, är det faktiskt inte att få uppleva riktig LYCKA!
Ja, OK då.
Tack!

2 kommentarer:

Anonym sa...

What a difference a day may!!!!!!

Anonym sa...

Fantastiskt C.R. ( See arr)
Lyckan delar jag med dig idag !!!!

Skall hitta din låda så kommer lau-lau !!