tisdag 19 maj 2015

Räddningstjänsten laddas i mitt garage

Kan en lokalnyhet bli hur liten som helst? 
Jag ställer frågan i ett tidevarv, när landets lokalredaktioner dödas som myggen i Österfärnebo. 
Mitt svar är att en lokalnyhet kan vara mindre än en mygga, men betyda liv och död för de boende. Problemet är att inga journalister i framtiden kommer att hitta dessa små godbitar. Lokalredaktionerna ersätts av de sociala medierna. Det är inte på långa vägar samma sak. 
Hur menar jag då? 
Titta på bilderna. 
En dag fick jag frågan. 
Räddningstjänstens insatschef i Lomma-Staffanstorp som flyttat in i mitt område, behövde hjälp med att kunna ladda jourbilen. 
"Kan vi ta ström från ditt garage?” 
En samhällsviktig funktion. 
”Självklart”, svarade jag. 
Det drogs sladd, borrades och skruvades. 
Min garage-el kan alltså rädda liv. Det kändes riktigt, riktigt bra. 
Den lilla lokalnyheten kändes nästan större, än om elen gått för Barack Obama i Vita Huset. 
Så visst kan en liten lokalnyhet bli hur stor som helst.

Inga kommentarer: