torsdag 23 april 2015

Stetoskop-avgör liv och död i allsvenskan

Jag kan inte släppa Robin Olsens skräckfyllda match mot Hammarby i måndags. 
Man kunde se med blotta ögat, att det inte alls var samma MFF-keeper som vanligt. 
Tre(?) gånger fick lagets läkare Pär Herbertsson rusa in på planen med sitt stetoskop för att lyssna på målvaktens hjärta som rusade. 
Inte helt ofarligt. 
Allt som har med hjärtats funktion måste tas på största allvar. (texten forts. efter bilden)
Ett skenande hjärta kan lika så väl slå över till förmaksflimmer. 
Fråga mig. 
Jag är elkonverterad för hjärtflimmer åtta gånger sedan 2004. Senast den 2 april i år fick jag två stötar; först en på 200 volt, sedan ytterligare en stöt på mäktiga 360 volt. 
Det är så att säga min bransch. 
Därför är det för mig fullständig obegripligt att Robin inte plockades av planen. 
”Det är läkaren som bestämmer”, försvarade sig tränaren, Åge Haraide med. 
En spelare får tex aldrig avgöra ett sådant beslut. De är så adrenalinfyllda att de är beredda att spela sig själva in i döden om det skulle behövas. 
Efter matchen erkände också Robin att han var yr i bollen under hela matchen. 
Nej, det är helt obegripligt att han fick fortsätta matchen. 
På fredag möter Malmö FF Falkenberg på bortaplan. Eftersom alla prover som togs i tisdag var normala, står säkert Robin åter mellan stolparna. 
MFF-läkaren har blåst rent sitt stetoskop. 
FOTNOT. Bilden med hjärtat och stetoskopet har jag lagt in.

Inga kommentarer: