torsdag 30 april 2015

Robotjournalistik

Robotjournalistik. 
Först tänkte jag; 
”Sicket trams. Det funkar väl aldrig.” 
Sedan tänkte jag en gång till; 
”Spännande. En utveckling av journalistiken.” 
I nästa sekund grävde (betyder i dag googla) jag vidare som den icke robot-journalist som jag inte är. 
Då förstod jag; 
”Visst är det möjligt.” 
Robotjournalistiken är naturligtvis redan utvecklad i USA. Los Angeles Times robot heter tex Quakebot. En form av digital journalism. 
Redan i dag kan roboten, citerar från sajten MEDIAMÄNNISKA
leta upp och samla fakta från olika källor. Värdera källors trovärdighet, det vill säga värdera webbsidor beroende på vilka som länkar dit.Välja vinkel. Faktagranska. Skriva texter, med hjälp av förberedda formuleringar. Gissa om det är ett hett nyhetsläge. Publicera sig automatiskt på en nyhetssajt eller twittra själv. Agera nyhetsuppläsare. 
Först ut i Sverige med robotjournalistik blir en av Sveriges största mediekoncerner, Mittmedia. En dag ser du kanske en robot knalla omkring på min blogg. 
Fan vet. 
En sak vet jag i alla fall. 
Vårtalet i Lomma kommer att hållas av min son Johan och ingen robot. (Johan på den lilla bilden till höger-ej robot, som sagt var)
Valborgsmässofirandet i Lomma: 
Kl. 20.00 Fackeltåg från Pilängskolan. 
Kl. 20.30 Valborgselden tänds, stranden vid Dansrotundan.
Vårtal av Johan Rockbäck. 
Musik av Kulturskolans blåsorkester. 
Sång av Lomma Kyrkokör. 
Se där-robotfritt. 
Hur länge till?

Inga kommentarer: