fredag 3 april 2015

Mitt påskliv som ming-porslin

Jag har verkligen inget att beklaga mig över. Tänker närmast på Jesus korsfästelse och död på Golgata utanför Jerusalem som gav oss långfredagen. 
Nej, då är mitt påskliv som ming-porslin, visserligen skört men ack så stillsamt. 
Jämförelsen med det berömda porslinet haltar för övrigt något. 
Den där lilla ming-koppen ni ser på löpsedeln gick på Bukowskis för 1 020 000 riksdaler. 
Mitt liv värderar jag betydligt högre än så.
Det enda vi har gemensamt är väl skörheten. 
Bilden här ovanför är brännskadan/ alternativ allergisk reaktion jag fick under gårdagen av de två elektrodplattorna som klistrades fast på bröstet och ryggen. Först sövdes jag av en narkosläkare, sedan smällde en annan läkare strömstötar på några hundra volt via plattorna in i min kropp. 
En kort stund senare vaknade jag upp. 
Mitt jobbiga hjärtflimmer var borta. Hjärtat tickade åter rätt. En oslagbar skön känsla. Glädjen över livet är som man svalt en popcornmaskin.
Det är nu ming-porslinet kommer in i mitt liv. 
De första dagarna efteråt är man skör som porslinet för över miljonen. 
Det gäller leva ett liv som ming-koppen i vitrinskåpet. 
Annars är risken stor att förmaksflimret kommer tillbaka. 
De där brännskadorna/alternativ allergisk reaktion ställer till det. 
I natt kliade det som tusen myggbett. Nu är det nog hundra kvar. 
Nej, det blir ingen sup till sillen i påsk. 
Elkonvertering heter behandlingen. Sedan 2004 har jag gått igenom åtta (!) sådana omgångar. Tala om kraschat ming-porslin.

Inga kommentarer: