tisdag 28 april 2015

Medicindimma utan körförbud

I går skrev jag om jordgubbsyoghurt som färgades jordgubbsröd (nåja) med hjälp av rödbetor. Det var väl inget man väntat sig. 
I dag trängde jag ner i en bipacksedel som alltid följer med pillren vi hämtar ut på Apoteket. Det skall man egentligen se upp med. 
För att gardera sig skriver läkemedelsbolagen ner precis ALLT du kan drabbas av. Man kan bli sjuk för mindre. 
Min bipacksedel hämtar jag från en tuff hjärtmedicin jag tar. Det krävs sjukhusvård när denna medicin sätts in på en patient. Inga sockerpiller precis utan stenhårda bandage. 
Jag fastnade i mitt lätt yra tillstånd för följande:
Körförmåga och användning av maskiner; 
”Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon eller utföra riskfyllda arbeten”. 
Min hjärtmedicin kan alltså ge både yrsel och synstörningar, samt, verkar det som, otaliga andra ruggiga effekter. 
Jag har aldrig någonsin varken kört bil eller använt mig av maskiner på grund av dessa bieffekter. Det är knappt jag orkar rulla fram med rollatorn. 
Undrar lite försiktigt hur många som kör bil ändå? 
Det är något som inte stämmer här. 
Något som är allvarligt fel. 
Fred Flinta håller med mig.

Inga kommentarer: