tisdag 24 mars 2015

Vårnyhet från Lomma: Pojkar väljer damcykel!

”Pojkar 11-12-13-åringar ska ha en damcykel i vår. 
Det är senaste heta inne grejen”, säger byns cykelhandlare Stefan till mig. 
Så då är det alltså sant som jag hört glunkas om. Jag trodde faktiskt först det var ett skämt. 
När jag själv var i den åldern gällde stort brett racerstyre samt bönpall. Tufft. 
Bill Nilsson (1932-2013), ”Vilde Bill” kallad, hade blivit världsmästare i motocross (1957). Han blev stor idol bland oss grabbar. Satte så att säga agendan. 
Men damcykel?! 
”Jo så är det. Mountainbikes är t.ex. helt ute. Nej, en damcykel ska grabbarna ha”, fortsätter Stefan och skrattar.
När gossarna blir äldre, berättar Stefan vidare, då är det gamla mormors-cyklar som gäller. Riktigt gamla risiga damcyklar blir då plötsligt glödheta. 
Jag tänker på min fräcka hoj med racerstyre samt bönpallen och fäller en tår. 
Stendöd 58 år senare. Det livsfarliga styret hade väl ändå blivit förbjudet i dag.
På tal om cyklar. 
Den 23 augusti 2013 skrev jag på bloggen om en MFF-cykel som Stefan hade till salu. 
Hur slutade den historien? 
”Jo, den blev såld”, säger Stefan och ler hemlighetsfullt. 
Om det var Zlatan som köpte den åt Therese Sjögran förtäljer inte historien.

Inga kommentarer: