torsdag 26 mars 2015

Missa inte Tom Alandhs dokumentär om Tord Grip i kväll

Jag ser verkligen fram mot kvällens dokumentär om Tord Grip. Givetvis blir det mycket Svennis, men här bli det lite mer privat före Grips tid med Svennis. 
Jag lärde känna Tord Grip under hans tid som tränare/ledare m m i Malmö FF (1981-1986). 
En underbar behaglig människa. Månade om alla. MFF-spelarna älskade sin Grip som tog till sig klubbens speciella anda med hull och hår. 
Jag själv som journalist fick en väldigt bra kontakt med Tord Grip. Nästan på det personliga planet.
Jag har också den åldern inne att jag såg Tord Grip lira boll i Degerfors IF. Det var alltid en fröjd för ögat. 
En sagolik teknisk högerinner som obegripligt nog endast fick göra tre landskamper. 
Även min kompis Leif beundrade Tord Grip. Tänk vad vi tillsammans beundrat hans geniala dragningar och passningar.
Fast Leif och Tord hade en annan sak gemensamt; båda spelade dragspel.
Därför planerade jag en gång spela Leif ett spratt. 
Tanken var när Leif och hans hustru var hemma hos oss på en middag, skulle Tord Grip helt överraskande dyka upp med sitt dragspel, spelandes ”Lyckobringaren”. Snacka om en lyckad start på en fest. 
Tord Grip själv var heltänd på uppdraget.
"Det ska bli kul", svarade han när jag frågade.
Nu blev det aldrig så. 
Akut fick Tord ta flyget ut i Europa. Fotbollen kallade. 
”Vi tar det en annan gång”, sa Tord och flög i väg. 
Ja, som sagt var, missa inte kvällens dokumentär om Tord Grip i TV 2 kl 20.00. 
 FOTNOT. Leif och Ingegerd på bilden tillsammans med mig, är samma Leif och Ingegerd som fick ett eget drama i Barcelona i samband med flygolyckan i de franska Alperna-se här nedanför nästa inlägg.

Inga kommentarer: