fredag 6 mars 2015

Let`s dance: Lomma först i världen med ”Putin on the Ritz”

Något år innan jag startade den här bloggen 2008, skapade jag Dr Kurberg. Mer eller mindre en träningsblogg för lära mig tekniken. 
På den tiden var det mest galenskap jag hittade på. 
2007 fick jag så en ljus idé. 
Varför inte använda mig av Fred Astaire underbara, ”Puttin on the Ritz”, från musikalen, Top Hat? 
Ja, ni förstår själva. 
Även på den tiden mördades oppositionella i Rysslands Putin. 
Först googlade jag, så ingen annan fått samma idé. 
Det hade ingen. 
Jag tillverkade min dansande Putin och satte på honom ett par rejäla gula hörselskydd. 
Om ingen annan gjorde det, så gjorde jag själv det: skrattade gott.
Åren gick. Mellan varven har jag kört en reprisrunda på bloggen med den dansande Putin. Jag gillar fortfarande mitt ”verk”. 
I dag fick jag för mig att kolla upp, ”Putin on the Ritz”, så jag googlade. 
Det visade sig att 7-8 år senare är det många i världen som fått samma idè: Putin rider på en kaka, mobiltelefonskal, ännu fler kakor, t-shirt, försök till kopiera min dansbild med Putin-se här nedanför-osv. 
Det var i allra högsta grad ett märkligt genomslag min dansande Putin fått. Fast Lomma blev alltså först med kopplingen i hela vida världen. 
Vi kan allt sträcka på oss. Vara tacksamma för det lilla. 
Den utvecklingen kunde jag inte ens drömma om den där kulna höstdagen 2007. 
Andra sidan har jag svårt att förstå att fortfarande år 2015 mördas oppositionella i Ryssland. Putin dansar som fan själv, fortfarande med gula hörselskydd. 
Fast jag borde kanske lagt till en Kalasjnikov på bilden.

Inga kommentarer: