söndag 1 mars 2015

Nu väntar fotbojan på norske skidkungen

Mitt klipp från norska Verdens Gang säger en hel del, men långt ifrån hela sanningen. 
På prispallen står en dyster Johan Olsson. 
 ”Det var ikke gøy (det var inte kul)”, säger Johan till VG om sin bronsmedalj efter femmilen. 
Jag förstår Johan Olsson.
För maken till skidåkare har väl världen aldrig tidigare skådat. 
Natten till den 4:e maj 2014 totalkvaddade Petter Northug sin bil utanför Trondheim. 
Bilen blev till mos. 
Petter klarade sig utan en skråma. Det gör ofta fyllesvin som kraschar sina bilar. 
Världens bäste skidåkare var nämligen dyngrak, den där natten med 1, 65 promille alkohol i blodet. 
Skandalen gav naturligtvis feta rubriker. 
Petter nyktrade till. 
Några dagar senare sparkade han också sitt tränarteam. VM-Falun 2015 var plötsligt långt borta. 
Trodde alla utom Petter själv. 
Väl i Falun sopade han banan med hela skideliten och tog fyra guld. Femmilen krönte han med en ruskig spurt som knäckte ryssen Maxim Vylegsjanin, Johan Olsson som tog brons och tjecken Lukas Bauer silver. 
Jag tror mig aldrig ha sett något liknande på 5-milen. Snön vräkte ner. Johan försökte och försökte, men det var inte hans före. Det var däremot som gjort för Petter.
Med sina fyra guld är Petter Northug större än norske kungen hemma i Norge.  Jag tar av mig hatten och bugar djupt, samtidigt som jag är förvirrad.
För nu väntar nästa fas i Petter Northug. 
Han dömdes till 206 000 kronor i böter, körkortet rök och 50 dagars fängelse som blir i hemmet med en fotboja. 
Petter kommer få tid att putsa sina fyra guldmedaljer från Falun. 
Ett norskt fyllesvin är alltså världens skidkung. 
Märkligt, må jag då säga.
Jag förstår också att Johan Olsson inte tyckte det var gøy

Inga kommentarer: