onsdag 11 februari 2015

Sagor från svenska urskogen räddade Walt Disney

Jag blir alldeles knäsvag av det här omslaget för snart 60 år från The Saturday Evening Post, USA. 
Pappa Walt med alla sina berömda figurer puttrar fram på ett litet tåg. Det ryker, pustar och Musse är lokförare. 
Det måste bara vara ett geni som kan teckna ett sådant lysande omslag. En briljant illustration, helt enkelt. 
Gustaf Tenggren (1896-1970) från Sverige heter mästaren. 
Det har nu kommit ut en helt underbar biografi om den för mig okände Tenggren. 
Jag läser och förvånas, inte minst av det rikliga bildmaterialet.
Jag hade ingen aning om att Gustaf räddade Walt Disneys verksamhet från konkurs. 
Han tecknade under 1930-talet, Snövit och de sju dvärgarna. 
Disneys första tecknade långfilm blev en megahit av sällan skådat slag. Tenggrens Snövit fick Disney åter på ekonomiska fötter. 
Av bara farten fortsatt Tenggren med Pinocchio och Bambi. 
Gustaf hade sina ideèr. 
Walt hade sina ideèr. 
Två starka viljor. 
Gustafs amerikanska äventyr med sitt ritstift gick vidare. Ni ser självporträttet här till vänster.
Det fortsatte strömma ut fantastiska sagofigurer från Gustafs tecknarstuga. 
Det blev till slut en enorm produktion. 
Pengarna flödade in. Gustaf levde gott med sin Mollie. 
Ta bara den om, The Poky Little Puppy från 1942 som år 2000 hade sålt i närmare 15 000 000 exemplar. Ja, det är bara ett exempel. 
I Lars Emanuelsson och Oskar Ekmans biografi (Kartago Förlag) om Gustaf Tenggren, finns hur mycket som helst att grotta ner sig i. 
Gustafs sagovärld är helt oslagbar. 
När Disney-mer eller mindre-förbjöds i svensk TV under 1970-talet, visste få att Disneys figurer härstammade från Gustaf Tenggrens teckningar. Kraften hämtad från den svenska urskogens sagor om tomtar och troll. 
Så kan det gå. 
Ett spännande livsöde är det också.
En må-bra-bok. 
Skicka en kommentar