fredag 20 februari 2015

Rusningstrafik i Lomma

Klockan är kvart över åtta på morgonen. En vanlig fredag morgon i februari. 
I världens städer kokar morgontrafiken. Det är minst sagt trångt om saligheten. Långa stunder står allt stilla. Ett osande plåthav. Tusentals bilar. 
Vid den här tiden på morgonen kan det vara jobbigt nog att ta sig in till Malmö. 
Själv har jag en gång kört bil i morgontrafiken på självaste Manhattan, New York. 
En grötig mardröm med nästan, men bara nästan, livet som insats.
I dag har jag åkt bil i Lomma kvart över åtta på morgonen. 
Mitt i värsta rusningstrafiken med stingsliga morgontrötta bilförare. 
Nej, inte alls. 
Det var tomt, tomt och åter tomt. 
Inte en bil så lång ögat kunde se. 
Du milde min tid, var fanns alla människorna? 
Inte i Lomma, i vart fall. 
Alperna? 
Sälen? 
Åre? 
Nej, för tusan. 
Lommaborna har lämnat byn för sol och bad. Lommas kommunhövding, Anders Berngarn, hittade jag i Karibien. I Aruba, 8437 km bort. 
Inte konstigt att det är så tyst i Lomma. 
Nej...jag är inte ett DUGG avundsjuk, så det så. 
Bada i Karibien, när vi har Lomma Beach.
Asch, har någon en sollampa? 

Inga kommentarer: