lördag 21 februari 2015

Renskötare och tuggummipop till finalen i Melodifestivalen

Inte ett Mello utan tuggummipop. 
Nu var det Isa som med ”Dont`t stop” tuggade sig vidare till finalen. 
Fast det som intresserade mig mest var renskötaren, Jon Henrik Fjällgren, som till tonerna av ”Lejonkungen” och ”Dansar med vargar”, jojkade sig in i svenska folkets hjärta. En låt som, minst sagt, stack ut. Om den sedan går hela vägen, är en helt annan historia. 
Själv kunde jag inte låta bli göra kopplingen till Sven Gösta Jonsson (1930-2013), även han same eller lapp som vi sa på 1950-talet. 
1959 fick han en dunderhit med ”Vid foten av fjället”, fast alla kände igen låten med textraden, ”Jag är lapp och jag har mina renar.” 
Lappen Sven Gösta kallades också för den rockande samen. Varför begriper jag inte. 
För minst av allt rockade Sven Gösta. Det var mest lägereld i vildmarken över hans sång. 
Det ska bli intressant och följa Jon Henrik i finalen. Fast någon dunderhit som ”Jag är lapp och jag har mina renar” blir aldrig ”Jag är fri”. 
Bäst var som vanligt programledarna Sanna och Robin. 
Ni är förvånansvärt bra.

1 kommentar:

Björn sa...

Kalle Moraeus var bäst!