onsdag 21 januari 2015

Slutfräst! Känt varumärke lägger ner pappersnäsduken

SCAs pappersbruk i Lilla Edet producerar årligen 100 000 ton papper. 
Det mesta torkar vi oss i baken med eller torkar bort annat drägel. Jobb har det i alla fall skapat i över 130 år. 
Bara i Lilla Edet arbetade så sen som för några år sedan 400 personer. Det måste vara en av de mer lysande affärsidéer som någon kommit på. 
Satt och tänkte på det här när jag snöt mig för femtioelfte gången i en pappersnäsduk Edet Softis. Fast pappersnäsduken har jag för mig är en amerikansk uppfinning från 1930-talet.
I stället för begrava mina tankar i förkylningsbördan, lät jag frågorna gå till just SCAs pappersbruk i Lilla Edet. 
Nyfiken över hur det går i den hårda striden om vilka som ska få snyta oss förtappade själar i framtiden. Marknaden efter våra sura droppar från kranen är nämligen stenhård. 
Jag fick ett mycket kärvänligt svar från deras Brand Manager, Kira Kojola, som avslöjade att Edet lägger ner sin tillverkning av pappersnäsdukar till våren. 
I stället kommer man att satsa fullt ut på toa-och hushållspapper. Se där-en nyhet, naggande god som någon, mitt i allt mitt fräsande mitt i plåten. 
Tack för den, Kira.
Lycka till med dasset. 

Inga kommentarer: