torsdag 15 januari 2015

Lommas exotiska vinter

Det är inte många som minns det. Även förra vintern hade vi en grön vinter i Lomma. Först den 27 januari kom snön 2014. 
Hur jag minns det? 
Jo, jag skrev om det på bloggen. Det är bara till och klicka sig fram och läsa om det. Den första snön övergick för övrigt rätt snart till slask. Sedan blev det inte mycket mer än en grön vinter.
I år har vi samma snölösa vinter på gång. 
Möjligen det kan komma lite snö i nästa vecka, men det är bara möjligen. 
För övrigt åskade det också i går. Det kändes mer som en dålig sommardag i juli, än en blek vinterdag i januari.
För att få lite ordning och reda på den svenska vintern, kallade jag in Erika Palovaara som är bosatt i Sangis i Norrbotten. 
Erika är också välbekant för bloggläsarna genom Magister Tutnäsa. 
Det är Erika som illustrerar min son Johans omtyckta barnböcker om Tutnäsa, på ett fantastiskt sätt. 
Vad tycker då snö och ismänniskan (hmp) Erika om Lommas gröna vintrar? 
”Det låter exotiskt i mina öron”, blir Erikas korta kommentar, medan skotermaskinerna brummar i bakgrunden. (det sista med skotern plockade jag in, för att få till en liten stämningspärla i texten)
Titta på bilden här nedanför. 
Exakt 09.30 i dag på förmiddagen bad jag Erika ta en bild av hur Sangis såg ut just då. 
Ja, ni ser själva; mörker, snö och 13 minusgrader. 
Samtidigt tog jag en bild av Lommas gröna vinter; fullt dagsljus, snöfritt, plus 4 grader. Vårlökarna har t o m börjat spira i rabatten. 
Se där-avlånga Sverige kortades en bit. Fast ändå inte. Kändes det som.

Inga kommentarer: