fredag 16 januari 2015

I Sverige hälsa-övriga världen kan hälsa hem

I bland går saker och ting fel som var tänkt gå rätt hela vägen, från början till slut. 
När jag läste den makalösa boken om den danske, dubbelagenten Morten Storm-se här nedanför-fick jag också, upp ögonen för Al Qaidas nättidning, Inspire. 
Där lär det finnas gott om bombmanualer, bland annat fick Bostonbombaren sitt uppslag där till tryckkokarbomben. 
Jag blev nyfiken. 
Ja, inte på bombtillverkningen men däremot Al-Qaidas nättidning, Inspire. Något jag inte hade minsta susning om.
Jag smög mig fram i cyberspace, rädd att bli ertappad av alla möjlig omöjliga underrättelsetjänster eller terroristnördar. 
Visste inte vilka klickar som gällde var. Fattade föga, men så är jag också pensionär. Det kan man alltid skylla på. Funkar alltid.
"Vad gör farbror här?"
"Va, är jag där"
Då plötsligt öppnades ljuset. Jag hamnade till min stora förvåning i en svensk tidning med samma namn som Al-Qaida, Inspire. 
Fast här var det inte frågan om att spränga folk i luften. Tagga upp dig för vidriga terrordåd. Nej, tvärt om. 
Den svenska tidningen, Inspire, ska ”bli din hälsoguide för kropp, sinne och själ”. Det handlar alltså om att få dig som läsare att må bra. 
Vilket känns plötsligt som en självklarhet. 
Mycket bättre. Trots det, så hade jag bytt namn på tidningen. 
Nu känns det som något gått väldigt fel som varit väldigt rätt från början. 
Så kan det också sluta. 
"HALLÅ! TAXI,TAXI"
FOTNOT. Al-Qaidas nättidning, Inspire, till höger på bilden här nedanför. Man har helt klart olika syn på god hälsa. 

Inga kommentarer: