söndag 14 december 2014

Spanar efter julkänslor

I dag är det den tredje advent. Julaftonen närmar sig med stormsteg. På Facebook skrev jag i morse; 
”GodMorgon i Stugan. Lomma. Tredje advent. Ute skiner solen. Snöfritt. +5 grader. Julkänsla från prydnadstomtarna i hyllan. Då måste man allt titta på "skäggen." 
Så är det alltså med den julkänslan. 
Prydnadstomtar i hyllan. 
Du kan givetvis råda bot mot den obefintliga julkänslan. Det är bara till att ge sig ut i julröran som varje köpcenter bjuder på. I överflöd. 
Låta din börs tömmas på pengar. Flöda bort på krims-krams. 
När du kommer hem står den där lik förbannat. 
Prydnadstomten.
Den kan också hänga i ett rep. 
Varför jag har en prydnadstomte hängande i ett rep ovanför min utskrivare, har jag ingen aning om. 
En dag så bara hängde den där. Tyst och så stilla något kan bli utan minsta vind. Visst, tomten ser snäll och rar ut som tomtar brukar se ut, när dom inte har något annat för sig, än hänga i ett rep ovanför en screen printer. 
”Jag går ut och köper lite rostbröd”, tjoar plötsligt hustrun, mitt i min spaning efter julkänslor. Rostbröd? 
Vem fan får julkänslor av ett rostbröd? 
”Ingen. Absolut ingen”, säger prydnadstomten som står i hyllan med sin trötta säck. 
Kniper slugt med munnen. Bligar på mig och säger: 
”Dopp i grytan. Möjligen.”

Inga kommentarer: