torsdag 25 december 2014

Sömmerskan

Det här är Anna Westin, 17 år, gammal. 
Hon har varit hos fotografen Fagerlund på Nygatan 37 i Gefle. Gävle stavades så på den tiden. Året är nämligen 1899. 
Anna utbildade sig till en rasande skicklig sömmerska i Gefle. Återvände hem till sin lilla by, Rocknö, som låg fem mil söder ut, rakt igenom skogen. 
Väl hemma utvecklades Anna till en tusenkonstnär; 
sydde alla kläder till byns grovhuggna män och kvinnor, klädde brudar, sjöng (underbar röst) och spelade diverse instrument, förlöste barn, botade sjuka m m. 
Resten är också en historia om giftermål, änka 1910 med två små barn, omgift, två små barn till. Fyra små munnar som måste mättas.
Livet stenhårt. Några sociala skyddsnät fanns inte. Morfar Axel slet för brödfödan i skogen som  efterfrågad skogshuggare.
Mormor Anna fick dra ett tungt lass med nål och tråd.
Jag har skrivit om henne bedrifter tidigare. 
Jodå, det var min mormor som sydde kläder åt ICA-Stig (han i reklamen) som barn. 
Minns ni det blogginlägget? 
I går på julaftonen fanns min mormor med oss hela tiden i form av en tomtedräkt. 
När jag var en liten rar Gosse i början av 1950-talet, sydde hon nämligen en tomtedräkt åt mig. Jag var överlycklig. 
Minns det som i går. 
Sedan ärvde mina egna söner dräkten. 
I går-2014-gjorde den åter debut i vår trivsamma julstuga. Det var barnbarnet Samuel, 6 år, som poppade upp som jultomte i mormors sydda tomtedräkt: ca 60 år gammal, men icke sa Nicke, det minsta maläten. Såg nytillverkad ut. Märkligt.
Tala om kvalité. 
Låt oss juldagen 2014 skänka en tanke åt nära och kära som inte längre finns med bland oss. Frid över deras minne. 
Älskade mormor. 
Jag saknar dig, sååå mycket.
TILLÄGG 2016
Även denna julen 2016, har mormors tomtekostymering haft en central roll. Samuel har varit tomte i skolan. Den riktiga skolan som han numera går i som åttaåring.
FOTNOT: Fotot på mormor var illa åtgånget. Jag satt i arla juldagsstunden och renoverade det med varsam hand. MYCKET varsam hand. Även det, på sitt sätt, en konst.

Inga kommentarer: