onsdag 17 december 2014

"Min pappas byxor"

Det här är Johan. 
Johan Rockbäck, författare till de populära barnböckerna om Magister Tutnäsa. 
Han står i Täppan med byxorna som räddade mitt liv. 
Köpta på Dressman. 
Ta två par och ni får tre par. 
Ni känner igen ramsan som man alltid åker dit på. 
När jag hamnade i olycka den 3 april. Ni vet den där dagen då jag skulle parkera min bil i garaget. 
Plötsligt tappade jag balansen och föll pladask. Rak lång i asfalten med ansiktet före. Ambulans, otaliga operationer och veckor på sjukhuset. 
Jag höll på att förblöda. Vandra vidare till de sälla jaktmarkerna.
Rockbäck gick alltså sönder, men byxorna höll.
Inte minsta skråma på tyget till byxknäna. 
Mirakel. 
Däremot undertill,  på knäskålens hud. Inte mycket, men det kunde räckt för enkel biljett till himlen. 
Dressmans 100 procent bomulls byxor avbröt färden. Därom råder ingen tvivel. Snacka om kvalité.
Därför blir jag förbluffad när TV-mannen, Patrick Ekwall, kräker ur sig om Zlatans nya samarbetspartner, Dressman. 
”Dassig, dassig, kvalitè”, säger han. 
”Han icke veta vad han talar om”, som den store hövdingen brukar säga. 
”Det var synd att inte pappa bestod av Dressman kvalité rakt igenom”, lyder sonen Johans fyndiga kommentar. 
Jag håller med. 
Det gör inte Patrik Ekwvall, men säkert Zlatan.

Inga kommentarer: