måndag 15 december 2014

"Äckelpottagroggen"

Kartongen ser helt ofarlig ut. Namnet, Laxabon, låter tjusigt. 
Den goda laxen till julbordet i ny förpackning. 
Glöm det med en gång. 
I stället innehåller kartongen fyra vassa påsar med kemiskt medicinskt preparat. Dessa spädes ut med 4 l vatten som ska drickas mellan kl 14.00-19.00 i kväll. 
Det är just det som är den stora utmaning. För vätskan klar som vatten smakar; "äckelpottagrogg". 
Den sista halvlitern blir alltid en kamp. 
Ett litet vardags drama i all sin enkelhet. Fast jag HATAR varje sekund som vätskan pressas ner.
Det är ingen nyhet för mig. 
Jag har gjort denna röntgen förr i mitt oändligt spännande liv. 
Efter min allvarliga olycka den 3 april i år, blir det här te.x tredje gången gillt. Tarmsköljningen. 
Diarréns Formula 1. 
Fullt blås, om mitt Herrskap förstår vad jag menar. 
Ruggigt effektiv. 
Soprent. 
Rena spegelhallen i 3 meter tunntarm och målet för attacken; 5 meter tjocktarm. 
Coloskopi heter röntgenvarianten. 
På tisdag ska Dr Emma (samma namn som min numera döda farmor) sticka upp ett smalt böjligt instrument med inbyggd kamera i min trötta röv. 
Tarmen genomlyses. 
Sänds direkt i min interna TV. 
Det har jag inga som helst problem med. Man är väl fåfäng. 
Nej, det är det där med att hälla i sig 4 liter vätska i eftermiddag. Vätska som smakar död apa. Hoppas jag fixar det. Min oro är stor. 
Jag HATAR nämligen varje liten droppe av "äckelpottagroggen".
Till slut en liten kommentar om Göran Perssons sågning av partikollegan, Stefan Löfven, i gårdagens Agenda. En märklig historisk uppläxning från en f d socialdemokratisk statsminister, av en sittande socialdemokratisk statsminister. 
Tala om kris inom socialdemokratin.

Inga kommentarer: