torsdag 6 november 2014

Så funkar det beställa sjukresor Lomma-Afrika

Hallå Dakar, heter en dokumentär i SVT i kväll. Några ur den inhemska befolkningen ska lära sig svenska på sju månader. Arbetsuppgiften är att ta emot din beställning av en sjukresa eller färdtjänst. 
Det låter inte precis som en lätt uppgift. 
Är det möjligt?
I våras fick jag testa den krokiga omvägen. Rakt ner i Afrika. 
När jag var på sjukhuset i Lund, ringde personalen och beställde. 
När jag var hemma i Lomma och skulle in för återbesök på sjukhuset i Lund, fick jag ringa själv. 
Från Lomma till Dakar i Senegal. 
I Afrika som en annan elefantjägare.
Hur funkade det? 
Svar: alldeles utmärkt. 
Jag förstod snabbt att det gällde att vara tydlig. Så därför bad jag gärna kvinnan som tog emot mitt samtal, att upprepa beställningen både en och två gånger. 
En gång gick det åt pipan. 
En i personalen på sjukhuset i Lund beställde åt mig. Tyvärr talade hon avsevärt sämre svenska än vad man gjorde i Dakar. 
Den gången kom min sjuktransport alldeles för tidigt och till helt fel avdelning. Jag morrade som en retad lejonhanne.
Annars var det inga som helst problem. Inga hack i skivan alls. Lomma-Dakar kom väl överens. 
En gång frågade jag t o m hur vädret (man är väl svensk) var i Senegal. 
”Varmt och skönt,” kvittrade damen som lät ung på rösten. 
Kanske jag får se henne i TV i kväll? 
Nej, sjukresorna upplevde jag som en fantastisk service.  
Jag gjorde ändå ett 40-tal. Minst.
Hallå Dakar! 
Lomma speaks.
Det funkade.

Inga kommentarer: