fredag 7 november 2014

RFSU:s runksuccè-genomslag i hela landet

Min reaktion är märklig. 
Känner mig åter som en liten gosse som pysslar med förbjuden frukt. 
Blyg och förlägen. 
Precis som när jag under 1950-talet tjuvläste valda delar ur, ”Sången om den röda rubinen” av norrmannen Agnar Mykle. Dåtidens mest barnförbjudna sexbok som stod i bokhyllan. 
Febrigt bläddrade man fram till själva sången om den röda rubinen, om mitt Herrskap förstår själva poängen. 
55 år senare talas det klarspråk. 
RFSU har utlyst en tävling. 
Männen har ordet runka. 
Vad ska då kvinnorna kalla onanin för? Alltså sin egen sång om sin röda rubin, om man säger som så. 
Förslagen haglar in.
Tävlingen har fått ett enorm genomslag i media. ALLA skriver glatt om att kvinnor ska få sitt eget ord för runka. 
Från fisförnäma Svenska Dagbladet, Sydsvenskan till METRO, Aftonbladet och lokalpressen som Västeviks Tidningen, Smålandsposten mfl. 
RFSU får helt gratis annonsutrymmen för miljontals kronor. 
Snacka om runksuccè. 
Och här sitter jag med rodnande kinder. 68 år gammal. Kanske därför. På ålderdomen blir man som bekant barn på nytt.
Nej, jag får allt vänta med att spana in kvinnors runkande tills jag blir torr bakom öronen. Jag tror jag letar upp boken, ”Sången om den röda rubinen” i min bokhylla. Fick den som arvegods i en låda med böcker. 
Fast andra sidan. Sången om den röda rubinen, borde kanske räcka till vinst i RFSU:s bisarra tävling. Vackrare än så kan det knappast bli. 

Inga kommentarer: