tisdag 4 november 2014

Champion League Malmö FF- Atlético Madrid: MFF i bitar inför en elegant matador

När MFF i kväll springer ut på sin hemmaborg i Malmö, är det ett lag i bitar. 
Med sig i bagaget har de en usel avslutning i allsvenskan. 
Lägg till utskåpningen med 5-0 borta, i första Champion League-mötet mot Atlético Madrid. Inte nog med det. 
Flera spelare har sina hjärnor i helt andra lag till nästa säsong. 
Jag tänker på den surrealistiska spanska konstnären, Salvador Dali. 
Atlético Madrid möter ett lag i Dali-bitar.
Faktum är också, att jag såg Atlético Madrid på plats i spanska Figueres, några mil norr om Barcelona. 
Det var i en träningsmatch en het sommarkväll för många år sedan. Digital teknik fanns inte. 
Bilden från matchen här ovanför blev därefter. 
Salvador Dali föddes nämligen i Figueres (1904-1989). 
Bodde hela sitt liv i Cadaqués, en bit bort ute vid kusten. 
Jag var där och tittade på hans museum. 
Stannade en bra stund framför Dalis berömda klocka som smälter bort i solen. 
På något förunderligt övernaturligt vis, smälter hela den spanska resan samman i kvällens match. 
Har framgångsklockan för Malmö FF tickat färdigt för i år? 
Helt enkelt flytet bort i den spanska solen med 0-5? 
Ja, jag tror det. Laget har som Salvador Dali, inte alla viktiga bitar på plats.
Men kom ihåg. 
Jag brukar ofta ha fel i mina spådomar-med eller utan Salvador Dali.

Inga kommentarer: