måndag 17 november 2014

Ålderdomens spännande liv

Vi äldre behöver inga äventyrsresor för att finna spänning i livet. Vårt eget hem kan vara nog så spännande. Och livsfarligt. 
SVT och Sydnytt med reportern Gunilla Fritze kör just nu inslag om äldre och fallolyckor som ofta kan leda till döden. 
Det är bra. 
Det kan aldrig varnas tillräckligt. 
Nu kommer dessutom vintern med snö, is och kyla. Isfläckarna är förrädiska. 
Jag vet vad jag talar om. För jag fräser omkring i mitt eget hem med en rullator. 
Bökigt? 
Man vänjer sig.
Jag har två otäcka fallolyckor bakom mig, på grund av en neurologisk cancerskada. 
Den första i februari 2013. Ambulans och kraftig hjärnskakning. 
Tur, hade jag. 
Den andra i år den 3 april som höll på kosta mig livet. Fyra veckors inläggning på ortopeden. Otaliga operation. Brottas fortfarande med sviterna. 
Överlevde i alla fall. 
Tack vare sjukvården. Inte minst hemsjukvården i Lomma kommun som gjorde en kanoninsats. Åter ett TACK!
Dubbeltur.
Har jag haft.
Båda olyckorna inträffade utanför mitt hem. 
Ofta skippar allt för många äldre sina rullatorer i sina hem. Just på grund av stöket. Det gör alltså inte jag.
Hemmet är nämligen en dödsfälla: skarpa bords-och mattkanter, toaletten m m. Även stolarna är för hårda att damma huvudet i. 
Jag kramar hårt min rullator. Min livförsäkring hemma. 
Ja, så har vi plockat bort vissa mattor. Det är med andra ord spännande varje vaken stund. 
Vi äldre behöver inga rosa bussar till Afrika.

2 kommentarer:

Htt://annafranmalmo.bloggo.nu sa...

En spännande blogg Calle !
Tack Anna

Calle Rockbäcks BLOGG sa...

Glad över att du gillar bloggen. Fortsätt med det. Tack tillbaka.