lördag 11 oktober 2014

Kineser köper berömt landmärke i New York för 15 miljarder

När jag far ut över världen (Internet) med min kikare från Lomma, fylls mitt rum av krig, ebola, ”Bonde söker fru” och tusen andra saker. 
Tidigt i morse fastnade kikarsiktet på Aftonbladet som var först ute med boken om socialdemokraternas omilda behandling av Håkan Juholt som partiledare. 
”Det blir dagens stora nyhet”, slog jag fast och tänkte: 
”Märkligt. En gång i tiden var sossarna en lika sluten gruppering som det värsta MC-gäng. Nu läcker det som ett såll”. 
Plötsligt nästan havererade kikarsiktet. 
Vad är det jag upptäckt i sökarljuset?
Mycket ska man då se innan man tappar kikaren. 
Nu var det nära. 
Det kinesiska försäkringsbolaget, Anbang Insurance Group, köper världens mest berömda hotell, Waldorf Astoria i New York, för lite mer än 15 miljarder svenska riksdaler. 
Jag fick ställa in skärpan. 
Skarpt läge. 
Waldorf Astoria sålt. 
Till kineser
"Jag har väl aldrig hört på maggen", som han sa. 
Jag har aldrig nannat på stället. Däremot både lunchat (Waldors sallad) på bakfickan och låtit mig skämmas bort av toalettens service med egen betjänt. Det krävdes nästan kostym och slips för att få pissa. 
Flott var det, ska ni veta. Över alla gränser flott. Faktiskt. 
Och nu kineser. 
Jag lät kikaren spana in företagets hemsida. Det var allt länge sedan Jan Myrdal, 87 år i dag, rapporterade från en kinesisk by och bodde i en lerhydda. 
Jag fick putsa kikarsiktet för nya uppdrag. Det blev Peking-utsläpp på glaset.
Lomma mitt i smeten, så att säga.
Vad gjorde människan före Internet?
Stackars satar. 
Skicka en kommentar