torsdag 23 oktober 2014

Fågelvingar blev änglavingar vid bilkrasch

Johnny Stamming är en framgångsrika journalistkollega till mig. 
Så här berättar han själv om den dramatiska kraschen med en allt för stor fågel. 
”På motorvägen mellan Rödby och Köpenhamn inträffade den hjärtskärande olyckan. Den hårdaste smäll jag under mina 50 bilår upplevt. 
För en tusendels sekund täcktes vindrutan av en stor fågel. 
Första tanken; hoppas fågeln dog direkt. 
Sedan; att vindrutan höll. 
Tredje; kanske har fågeln fastnat mellan takboxen och taket. 
Stopp på närmaste P- plats och ut och titta. Då faller fågeln stendöd ner framför mina fötter. Det är alltid lika jobbigt att köra ihjäl djur. 
Är det en Berguv eller duvhök eller vad? 
Fågeln är närmare en meter mellan vingspetsarna”.
Johnny hade alltså tur. Det hade faktisk kunnat gå käpprätt rakt ut i den danska jordbruksmyllan. 
På Nationella Viltolycksrådet fann jag ovanstående dystra statistik. 
Fram till den 13 oktober i år, visar polisrapporter på hela 31 563 viltolyckor: rådjur 24 604, älg 3644 och vildsvin 2136. 
Skrämmande siffror.
Jag grävde vidare och fann otaliga viltolyckor i vår trafik med allt från vargar till örnar. Frågan är då vad det är för fågel som kraschade in i Johnnys framruta på bilen? 
Någon örn är det inte.
Jag kontaktade Tobias Christoffersson. En av södra Sveriges skickligare skådare. 
När Tobias studerat bilden på den döda jättefågeln, kom svaret blixtsnabbt: ormvråk-se den lilla bilden här till höger. 
Johnny kom till slut välbehållen hem till Skanör. 
Ormvråken med 120 cm mellan vingspetsarna, fick änglavingar. Frågan är om inte även Johnny hade det. 
Änglavingar, alltså. 
I bland är det skönt att ha tur här i livet. 
Tack för storyn, Johnny.

Inga kommentarer: